Αποτυχία πτήσης Vega VV17.Η Arianespace και η ESA διορίζουν ανεξάρτητη επιτροπή έρευνας

Σήμερα Τρίτη 17 Νοεμβρίου, η Arianespace ανακοίνωσε την απώλεια της αποστολής Vega VV17, μεταφέροντας δύο ωφέλιμα φορτία: SEOSAT-Ingenio για την ESA και TARANIS για τη γαλλική υπηρεσία διαστήματος, CNES.

Δυόμισι μήνες μετά την επιτυχή επιστροφή της Vega στην πτήση, το όχημα εκτόξευσης Vega απογειώθηκε όπως είχε προγραμματιστεί στις 17 Νοεμβρίου στις 02:52 CET / 22:52 τοπική ώρα στις 16 Νοεμβρίου από το Spaceport της Ευρώπης στο Κουρού της Γουιάνας. Τα πρώτα τρία στάδια λειτούργησαν ονομαστικά μέχρι την ανάφλεξη του ανώτερου σταδίου AVUM, οκτώ λεπτά μετά την αναχώρηση από την επιφάνεια εκκίνησης. Εκείνη την εποχή, εντοπίστηκε υποβαθμισμένη τροχιά, ακολουθούμενη από απώλεια ελέγχου του οχήματος και επακόλουθη απώλεια της αποστολής.

Ο εκτοξευτής έπεσε σε μια εντελώς ακατοίκητη περιοχή κοντά στη ζώνη πτώσης που είχε προγραμματιστεί για το στάδιο Zefiro-9.

Οι αρχικές έρευνες, που πραγματοποιήθηκαν όλη τη νύχτα με τα διαθέσιμα δεδομένα, δείχνουν ότι ένα πρόβλημα που σχετίζεται με την ενσωμάτωση του συστήματος ενεργοποίησης ακροφυσίου τέταρτου σταδίου AVUM είναι η πιο πιθανή αιτία της απώλειας ελέγχου του εκτοξευτή.

Σύμφωνα με τα τυπικά τους πρωτόκολλα, η Arianespace και η ESA θα συγκροτήσουν μια ανεξάρτητη εξεταστική επιτροπή, υπό την προεδρία του Daniel Neuenschwander, Διευθυντή Διαστημικών Μεταφορών στην ESA, και Stéphane Israël, Διευθύνων Σύμβουλος της Arianespace, στις 18 Νοεμβρίου. Η Επιτροπή θα παράσχει λεπτομερή στοιχεία για να εξηγήσει γιατί δεν ελήφθησαν μέτρα για τον εντοπισμό και τη διόρθωση του σφάλματος ολοκλήρωσης. Η Επιτροπή θα καταρτίσει έναν οδικό χάρτη για την επιστροφή της Vega σε συνθήκες πλήρους αξιοπιστίας. Η Arianespace και η ESA θα παρουσιάσουν από κοινού τα πορίσματα αυτής της επιτροπής.

«Οι σκέψεις μου είναι με όλες τις ομάδες, ιδίως στο CDTI και στο CNES για τη σκληρή δουλειά τους στους δύο χαμένους δορυφόρους», σχολίασε ο Γενικός Διευθυντής της ESA Jan Wörner. «Θα φροντίσω προσωπικά να κατανοήσουμε πλήρως τη βασική αιτία, αλλά και ότι θα φέρουμε πίσω τη Vega στην ευρωστία και την αξιοπιστία των υπηρεσιών που έχει δείξει από την πρώτη της κυκλοφορία το 2012.»

Η ESA ανέπτυξε το SEOSAT – Ingenio ως ισπανική εθνική αποστολή ως αποτέλεσμα μιας διεθνούς συνεργασίας. Χρηματοδοτήθηκε από το Κέντρο Ανάπτυξης της Βιομηχανικής Τεχνολογίας της Ισπανίας (CDTI) του Υπουργείου Επιστημών και Καινοτομίας. Άλλοι εταίροι περιλάμβαναν την Airbus Defense and Space, που ήταν ο κύριος βιομηχανικός εργολάβος του δορυφόρου.

Η ισπανική αποστολή απεικόνισης υψηλής ανάλυσης, SEOSAT-Ingenio, σχεδιάστηκε για να παρέχει εικόνες υψηλής ανάλυσης της γης. Με την απεικόνιση με αξιοσημείωτη λεπτομέρεια, αυτή η δορυφορική αποστολή θα ωφελούσε την κοινωνία με διάφορους τρόπους όπως η παρακολούθηση της χρήσης γης, ο προγραμματισμός της αστικής ανάπτυξης και η διαχείριση των υδάτινων πόρων. Με την ικανότητά του να κοιτάζει προς τα πλάγια, θα μπορούσε να έχει πρόσβαση σε οποιοδήποτε σημείο της Γης εντός τριών ημερών και θα μπορούσε να βοηθήσει στη χαρτογράφηση φυσικών καταστροφών όπως πλημμύρες, πυρκαγιές και σεισμοί.

Ο Διευθυντής Προγραμμάτων Παρατήρησης της Γης της ESA, Josef Aschbacher, είπε: «Είμαστε όλοι πολύ λυπημένοι για την απώλεια της αποστολής παρακολούθησης της γης SEOSAT-Ingenio. Ωστόσο, παρά την απώλεια αυτή, θέλω να υπενθυμίσω ότι έχουμε επιτύχει πλήρως τον άλλο στόχο, που είναι η ανάπτυξη μιας ισχυρής εμπειρογνωμοσύνης στα διαστημικά συστήματα στην Ισπανία. Αυτό αποδείχθηκε πρόσφατα με την υπογραφή της βιομηχανικής σύμβασης με την ισπανική βιομηχανία ως πρωθυπουργός της αποστολής επέκτασης Copernicus LSTM. ”

Επίσης σε αυτήν την πτήση ήταν το TARANIS, Εργαλείο για την Ανάλυση του RAdiation από το lightNIng και το Sprites, ένα μικρο δορυφόρο παρατήρησης της Γης για το γαλλικό διαστημικό πρακτορείο, CNES. Έχει σχεδιαστεί για να παρατηρεί φωτεινά, ακτινοβολικά και ηλεκτρομαγνητικά φαινόμενα που συμβαίνουν σε υψόμετρα 20 έως 100 km πάνω από καταιγίδες.

Σχετικά με τη Vega

Το Vega  είναι ένα όχημα εκκίνησης τεσσάρων σταδίων ύψους 30 μ. Που λειτουργεί από το Spaceport της Ευρώπης στη Γουιάνα. Είναι σχεδιασμένο να ανυψώνει μεταξύ 300 κιλών και 1,5 τόνων ωφέλιμου φορτίου ανάλογα με την τροχιά και το ύψος.

Η επερχόμενη Vega-C της ESA, μια πιο ισχυρή έκδοση του Vega, θα προσφέρει επιπλέον 700 κιλά χωρητικότητας και διευρυμένη ένταση μέσα σε ένα ευρύτερο φέρινγκ εκτοξευτή με παρόμοιο κόστος με το Vega – επιτρέποντας ακόμη περισσότερους επιβάτες ανά μεμονωμένη εκτόξευση με σημαντική μείωση χαμηλότερου κόστους ανά κιλό .

Facebook Comments